I čarodějnici můžete okouzlit. V případě Madly Čevelové, lektorky a poradkyně, to byl před lety právě marketing, kterému se nyní plně věnuje. Milá, vstřícná, vždy s pohotovou odpovědí, prima nápadem a tahem na branku. Více než jako čarodějnice na mne působí spíš jako dobrá víla. – Už brzy se s ní na dva dny věnované marketingu setkají i účastnice projektu a odhaduji, že učaruje i jim!
Sama sebe představuješ jako čarodějnici, poradkyni a lektorku – čím z toho se cítíš být nejvíc?
Samozřejmě čarodějnicí :-). Úkolem čarodějnice je někdy radit, ale hlavně provázet. Jsem totiž přesvědčená, že úspěšný marketing začíná v hlavě. Takže pomáhám svým klientům si uvědomit, v čem si sami stojí v cestě, a navrhnout účinný postup, jak různé bloky a bariéry překonat.
Původně jsi vystudovala psychologii a pedagogiku, posléze marketing? Byla k němu cesta od psychologie logická?
Ano i ne. K marketingu jsem se dostala vlastně náhodou už na fakultě. Při studiu jsem si přivydělávala novinařinou a kamarádka mě doporučila do firmy, kde hledali redaktorku pro firemní časopis. V září 1996 jsem tam na plný úvazek nastoupila jako záskok za mateřskou. Kromě časopisu jsem dostala brzy na starost i další marketingové činnosti. A u marketingu už jsem zůstala. Krom toho má podle mě marketing s psychologií hodně společného.
Co se ti vybaví jako první když se řekne: podnikání? Čím pro tebe „podnikání“ je?
Možnost převzít zodpovědnost sama za sebe. Začít opravdu ovlivňovat, co ovlivňovat můžu. Řídit si čas i život podle sebe. A dělat něco tvořivého, z čeho mám užitek nejen já, ale i ostatní.
A co když zaslechneš „Moudré podnikání žen“?
Podnikat moudře pro mě znamená podnikat v souladu se sebou i s okolím. Respektovat vlastní možnosti, trh i zákazníka. Říkat si za svou práci férovou cenu. A po malých krůčcích budovat vědomý a udržitelný byznys.
Jaké byly tvé vlastní podnikatelské začátky?
Začínala jsem před 10 lety s produkční agenturou. V té době byla celkem velká poptávka po firemních večírcích, akcích a festivalech. Takže jsem pořádala rauty, koncerty, firemní akce i taneční vystoupení, objížděla republiku, zastupovala kapely a hodně mě to bavilo.
Pak jsem díky jednomu festivalu v podstatě zkrachovala. Ale byla to dobrá lekce. Od té doby si dávám o hodně větší pozor na to, s kým spolupracuju. Pokud lidé kolem mají jiné hodnoty a jiná měřítka kvality než já, ani podepsaná smlouva už to nezachrání. Taky víc dám na svou intuici, trávím víc času kontraktováním a podstatně častěji říkám ne.
Ve své praxi se často setkáváš s klienty na počátku podnikání – je něco, co je spojuje, s čím mají víceméně všichni v tomto období problémy?
Začínající podnikatelé se podle mě dělí na dvě skupiny. Ti první jasně vědí, kam se chtějí s podnikáním dostat, a mají motivaci se do toho pustit. A pak je poměrně široká skupina váhajících. U těch prvních často řešíme nástroje – jak pracovat se značkou, jak nastavit cenu, kde a jak firmu propagovat. Ve druhé skupině je potřeba napřed nastavit použitelný cíl a ujasnit si, kdo má být cílová skupina. Otočit se to bohužel nedá.
V projektu budeš lektorovat marketing – na co se mohou ženy dopředu těšit?
Budu se snažit, aby kurz byl maximálně praktický a účastnice si odnesly konkrétní výstupy pro svoje podnikání. Postupně projdeme nástroje, které se hodí pro malé firmy a začínající podnikání. Společně si sestavíme marketingový plán, spočítáme minimální hodinovou sazbu, probereme značky, osobní branding, reklamu i základy internetového marketingu.
Jak nejraději odpočívá Magdalena Čevelová?
Především asi málo :-). Práce mě baví, takže jí věnuju celkem dost času. Jinak zpívám s kapelou, čtu, chodím se psem, nebo cestuju, hlavně po zajímavých a magických místech.
Je něco, co bys chtěla ženám vzkázat?
Chcete-li začít s podnikáním, zbytečně to neodkládejte. Naslouchejte svému srdci a intuici, ale na podnikání si udělejte pořádný plán a dopředu spočítejte rozpočet. A taky se nebojte o sobě dát vědět. Falešná skromnost už bohužel pomohla zabít hodně slibných podnikatelských nápadů.
Ptala se Olga Daşkın
Napsat komentář