Jakou roli hrají naše hodnoty v podnikání a umíme je promítnout do všech rozhodnutí, která děláme? Co znamená moudře podnikat? Lenka Papadakisová, iniciátorka projektu Moudré podnikání žen a zakladatelka stejnojmenného společenství, říká, že v podnikání lze uplatnit rozum, ale i srdce. Českým podnikatelkám ukazuje cestu, jakým způsobem je možné skloubit výkon s našimi hodnotami, talentem i osobním životem. Jak to dělá a proč si myslí, že se kultura podnikání v Česku mění?
Podnikání je často vnímáno jako prostředek k tomu, abychom dokázali sobě i druhým svou vlastní hodnotu. Může za to naše ego, které touží po uznání, že to, co děláme, má cenu. To je ale velká past: podaří se nám dosáhnout toho, co jsme chtěli, avšak místo pocitu štěstí na nás dolehne ještě větší pocit prázdnoty než před tím. Ale proč? Příčinou je nerovnováha, která vzniká mezi naším vnitřním a vnějším světem. Pokud se totiž soustředíme jen na výkon a výsledek a zapomeneme sami na sebe a své potřeby, dostaneme se do nesouladu, ze kterého pramení onen pocit zklamání. Může tedy byznys fungovat i jiným způsobem?
Podnikání hlavou i srdcem
„Zdravé a životaschopné podnikání je takové, které děláme nejen hlavou, ale i srdcem,“ říká mentorka, koučka a průvodkyně osobním rozvojem lídrů Lenka Papadakisová. Věří, že byznys se dá dělat v souladu sama se sebou a že může prospívat společnosti jako takové. „Podnikání vnímám jako tvůrčí proces, ve kterém dáváme prostor pro uplatnění svých přirozených dovedností, které používáme tak, abychom byli užiteční nejen sobě, ale i ostatním,“ vysvětluje a dodává: „Podnikání můžeme chápat jako službu, která mě naplňuje smysluplností a radostí. Děláme něco, na čem nám záleží, co je zajímavé, užitečné a o co ostatní stojí. To je smysl podnikání.“
Byznys dělaný hlavou i srdcem Lenku inspiroval k vytvoření společenského a vzdělávacího programu Moudré podnikání žen, který podpořil začínající podnikatelky z celé republiky – desítkám žen pomohl vytvořit smysluplný, udržitelný a funkční byznys. Zároveň směřoval k posílení ženského sebevědomí, energie a podnikatelského ducha. „Chtěla jsem vytvořit platformu pro podporu a osobní růst žen, které si přejí pracovat v souladu sama se sebou a se svými touhami a vášněmi. Mým záměrem je navrátit lidské hodnoty a moudrost do byznysu, a tak posloužit ke kultivaci českého podnikatelského prostředí,“ vysvětluje Lenka Papadakisová.
Když vaše práce přestává dávat smysl
Důležitým bodem pro vznik projektu byla Lenky osobní zkušenost s podnikáním. Lenka tak, jako mnoho dalších žen, na počátku devadesátých let využila příležitosti a spolu s dalšími třemi ženami založila společnost, která nabízela vzdělávací kurzy pro nově vznikající firmy. Práce ji bavila, vydávala odborné knihy a mezi klienty měla dobré jméno. V roce 1996 zakládala další firmu, tentokrát již sama. Nadále se věnovala vzdělávání v oblasti byznysu a podnikání, její klientela se však proměnila. Většinu tvořili manažeři z velkých korporací, které se u nás začínaly usazovat. Lenka si předsevzala, že podpoří muže a ženy ve vedoucích pozicích, aby se stali stejně úspěšnými, respektovanými a uznávanými jako lídři v nadnárodních firmách. Uměla se naladit na jejich způsob myšlení i principy fungování korporací. Firma expandovala a po deseti letech úspěchů všichni nadšeně oslavovali. Kromě Lenky. Práce jí přestala dávat smysl. „Připadalo mi, že vůbec nevím, o čem těch deset let bylo. Jako když otevřu dveře a cítím průvan. Místo radosti jsem zažívala pocit zmaru,“ vzpomíná.
A tak začala zkoumat, odkud pramení její pocit marnosti: „Uvědomovala jsem si, že v podnikatelském prostředí je zvykem uplatňovat především mužský přístup, orientovaný na výkon, výsledek, plánování a dosahování cílů, potažmo zisků, A že to také umím, ale už mi to nepřináší pocit naplnění.“
Tehdy v jejím životě nastal zlom – znamenalo to přehodnotit zažitý styl práce, podívat se na to, co je pro ni důležité a obrátit pozornost sama k sobě a vlastním kvalitám. V byznysu chtěla Lenka mnohem více uplatnit hodnoty spolupráce a lidskosti: „Postrádala jsem původní smysl a skutečný užitek toho, co dělám pro klienty. Také jsem cítila, že mi v životě chybí rovnováha, a tak jsem se začala zabývat tím, jak mohu své podnikání dělat jinak.“ Právě tehdy spontánně přišla myšlenka podnikání hlavou a srdcem, tedy moudré podnikání.
Cesta ke společenství
„Věřím, že náš způsob smýšlení o podnikání a uvědomění si vlastních kvalit a hodnot ovlivňuje naše chování. To má dopad na úroveň našeho života i na naše okolí a odráží se to v náladě celé společnosti jako takové,“ říká Lenka. Nový způsob podnikatelského myšlení dovedl Lenku k vytvoření vzdělávacího projektu Moudré podnikání žen a následně také k založení spolku Klub Moudrého podnikání žen. Smyslem klubu je podpořit drobné podnikání žen v regionech, jejich seberealizaci i osobní růst a komunitní život. Na pravidelných setkáních, které probíhají formou tzv. učících se kruhů, si účastnice vzájemně vyměňují zkušenosti, společně se učí naslouchat a jak podnikat s respektem k vlastním potřebám a hodnotám, na kterých nám záleží, namísto honění se za úspěchem, uznáním či penězi. „Ženy, které nevědí, jak na to, nebo čelí krizím, si uvědomí, že na to nejsou samy a mají podporu v ostatních. Vidí, že některé z nich tím už prošly a jejich zkušenosti jim usnadňují cestu. V tomto druhu sdílení se ukázala obrovská síla,“ říká Lenka.
Díky vzájemnému sdílení a podpoře získávají ženy sílu samy pro sebe i pro fungování v rámci svých rodin, komunit nebo širšího společenství, jehož jsou součástí. Klub vytváří platformu pro aktivní, podnikavé ženy, které mají chuť tvořit učící se kruhy a šířit principy moudrého podnikání do svého regionu či komunity. Lenka jim říká „hybatelky“, neboť jsou to právě ony, které svými aktivitami ovlivňují veřejný prostor. „Naším společným záměrem je ozdravení vztahů a kultury podnikání v Česku. Podnikání, kde i my ženy můžeme být samy sebou, svobodně dýchat a tvořit,“ shrnuje poslání Klubu Lenka Papadakisová.
Napsala Jana Vondruška
Napsat komentář