pavel-komarekŘeditel obecně prospěšné společnosti Prosperita, jejímž cílem je „Vzdělávat, motivovat a inspirovat jednotlivce k využití jejich potenciálu a k dosažení skutečného úspěchu založeného na jejich vlastní seberealizaci.“, Pavel Komárek, je na první pohled nesmělým mužem, který ale v okamžiku, kdy se dostane ke slovu a svému tématu, velmi mile překvapí. Ačkoliv tvrdí, že kdysi býval arogantní (což si ani neumím představit), mluví velmi klidným, uklidňujícím hlasem a když vás v dobré víře varuje, vzápětí si ověřuje, zda vás snad neranil či neodradil. V projektu Vás provede dvoudenním seminářem na téma Finance.  Přiznává, že se toho trochu bojí – jednak ví, že navazuje na poněkud příjemnější a optimističtější témata a pak také ví, že čísla, jsou nekompromisní. Ačkoliv bude vaším průvodcem na „cestě k pravdě“, nebála bych se. Jednak dokáže být velmi empatický, druhak jakoby nic navrhne řešení, které by vás ani nenapadlo, ukáže vám nový pohled, což se vždycky hodí.

Kdy jste vy sám začal poprvé podnikat? Co bylo oním spouštěcím faktorem, se do toho pustit?

Začal jsem v jednadvaceti letech, tedy prakticky hned, jak podnikání bylo možné. Tehdy jsem si potřeboval dokazovat, že umím být finančně nezávislý na rodičích. Zajistit se materiálně bylo pro mě v té době měřítko úspěchu.

Jaké byly vaše zkušenosti na začátku podnikání?

Mé podnikatelské zkušenosti jsou velmi netypické, po mladické etapě potřeby vydělat nějaké miliony jsem se přepnul do opačného pólu a zaměřil jsem se výhradně na neziskové projekty. Dávalo mi smysl jen to, co přinášelo užitek lidem, zejména začínajícím podnikatelům. Těch je každoročně více než stovka. Několik projektů konzultuji dlouhodobě.

Dnes se mi snad daří komerční i neziskové aktivity správně balancovat.  Hodně se věnujeme videoprodukci. Co nemá dobrou kotvu v materiální rovině, není přirozeně udržitelné.  Zní to jednoduše, ale řada úžasných neziskových aktivit v ČR trpí deficitem finančního řízení. Sám jsem si „nakoupil“ řadu drahých zkušeností a zejména vizionáři potřebují kotvit své sny do krátkodobých čísel.

Deset let působíte jako konzultant podnikatelů. Dá se říci, že je něco, co mají začínající podnikatelé společné? Na co byste je rád upozornil?

Nápad se mění v podnikání až poctivým odpracováním té cesty – poznáním jemných nuancí v potřebě klientů, rozpoznání jednotlivých segmentů, zpřesněním zaměření původní ideje, vyladěním procesů a kontrolních mechanismů.  Je to spousta detailů, které je nutné udržet v hlavě a ne každý unese tu zodpovědnost, která z takové role vyplývá. Pokud to člověka baví, je to radost a cesta se pomalu vynořuje z mlhy. Někdo se z chyb poučí, přinesou mu pokoru a jde dál, obohacen o zkušenosti, které mu nikdo nevezme. Řada úspěšných podnikatelů (a před kamerou jsme jich měli desítky) přiznává, že růst jejich firmy je „trvalý test slepých uliček“.  Co je pro někoho dobrodružství, je pro jiného tak silný stres, že se raději podnikání vzdá.

Víte rozdíly mezi podnikajícími muži a ženami?

Ženy mají větší pokoru. Nejsou takoví střelci a dokáží se na podnikání připravit, zjistit si informace, hledat kontakty a zkušenosti.  Ženy si otevřeněji přiznávají chyby a mají menší problém o neúspěchu otevřeně mluvit.

Do kdy by se měl v podnikání z finančního hlediska ukázat nějaký výsledek? Respektive, do kdy si máme dovolit čekat, jak moc se vyplatí být trpěliví?

Rozhodně jsou na českém trhu stále příležitosti, u kterých je možné do roka vidět výsledky. Nemusí to znamenat ziskovost, ale růst počtu klientů, smysluplný obrat, což potvrdí správnost záměru.

Natáčeli jste příběhy podnikatelů, jak vznikla tahle myšlenka a co všechno ve výsledku přinesla?

S kamerou jsme byli ve známých firmách a do studia nám přišla i řada start-up firem. Rozhodně je dobré sledovat, jak tito lidé přemýšlí, jak vidí příležitosti na trhu, jaké mají zkušenosti z cizích trhů apod. Je řada malých firem, které prodávají celosvětově a nikdo o nich neví. Je škoda, že školství není schopno absorbovat zkušenosti, které se v byznysu aktuálně odehrávají.  Věřím, že brzy náš portál erudia.cz vykvete do novější podoby a bude v tomto ještě více nápomocen.

Co považujete za svůj dosavadní největší podnikatelský úspěch?

Polyfunkční dům INSPIRACE v Kobylisích obsahuje jednu z nejúspěšnějších klinik alternativní medicíny a poskytuje řadu dalších služeb welness, restauraci, cvičení qigong, ale i konzultace a tréninkové kurzy pro začínající podnikatele a videoprodukci výukových a inspiračních filmů.

Více si ale cením neziskových projektů – dopisů, které nám chodí od lidí z různých krajů, že jsme jim otevřeli obzor a poznatky z kurzu aplikovali. Minulý týden se ke mně hlásila absolventka našeho desetidenního kurzu, že za dva roky se jí podařil zvednout roční obrat z jednoho milionu na sedm. Díky nadaci Citibank je kurzovné symbolické a kdo chce, tak si cestu ke znalostem najde.

Za úspěch považuji natočení dokumentu se vzpomínkami žijících pamětníků baťovského prvorepublikového Zlína. Je to silný příběh o genech malého národa. Zpráva o tom, že Češi dokáží vytvořit korporaci světového formátu. Naši dědové se dokázali ve 14 letech postavit na vlastní nohy a ve dvaceti zakládali koželužny a šicí dílny v Indii, Americe, Africe. Stačí chtít. Limitem dnes není kapitál, ale schopnosti. S tímto vzkazem dnes s majiteli firem 2N Telekomunikace (Miroslavem Hofmanem) a ABRA Software (Jaroslavem Řasou) objíždíme školy. Podnikatelské inspirace už slyšelo 2500 studentů.  Je důležité, aby mladí lidé slyšeli, že jsou i jiné cesty než, že se o ně postará stát nebo rodiče.

Prozradíte nám i nějaký neúspěch? Neb z chyb ostatních se lze také poučit a tolik nás to nemusí bolet.

O tom rád mluvím na kurzech, jejichž obsah stojí na podnikatelských zkušenostech nejen mých, které se nelze dočíst v knížkách. Věřím, že se na startu lze vystříhat řady slepých cest a naivních představ. Např. rozhodně nejít do společných podniků s lidmi, kterým finance spadly do klína. Rentiéři nevědí o dennodenní realitě podnikání mnoho. Když se objeví komplikace, se skutečným podnikatelem se domluvíte. Má na rozdíl od spekulantů představu, co znamená odpracovat zpeněžitelnou hodnotu.

Jak byste vy sám označil podnikání, které je moudré?

Harmonické, daří se mu naplnit talent člověka a tím přinášet svobodu a tvůrčí uspokojení.

Ptala se Olga Daşkın