Integrita v podnikání
Začněme slovníkovým heslem:
Integrita = oddanost, věrnost určitým zásadám, principům (zvl. morálním), pevnost charakteru, čestnost, poctivost, bezúhonnost
Velké, silné slovo. Jak se takové slovo realizuje v každodenní praxi podnikání? O tom jsme si povídali s Kalmanem Horvátem. Nabízíme šest postřehů a otázek pro vaši integritu.
1. První postřeh přichází v inspiraci Warrenem Buffetem. Podle něj bychom měli jednat tak, aby všechno, co se děje uvnitř firmy, v zavřených kancelářích, mohli vidět i naši klienti a partneři. Kdyby k nám vnikli reportéři a novináři, natočili každodenní chod firmy ve všech jejích zákoutích a zveřejnili to, neuškodilo by nám to. Právě naopak. Všichni by mohli vidět, že uvnitř děláme právě to, co říkáme navenek.
Byli byste ochotní zcela odkrýt svým klientům Vaše pracovní zákulisí? Nebo je snad něco, co byste nechtěli zveřejnit, nebo byste se necítili zrovna dobře, kdyby to Vaši klienti viděli? Proč?
2. Spousta podnikatelů tvrdí, že jim záleží na klientech. Jestli je tomu opravdu tak, měli by jim umožnit, aby si mohli stěžovat, aby mohli vyjádřit svůj nesouhlas. Nejen to, dokonce můžeme klientům dát nástroj k otestování naší integrity, např. dáme nesnadný slib, veřejně, třeba na webu jej deklarujeme („Během 10 minut odpovíme na váš email.“), a pak jej pochopitelně splníme. Nejde o to udělat na klienta dojem, ale dokázat, že nám na něm opravdu záleží.
Jaký je Váš slib klientům? Dodržujete jej?
3. Možná se Vám stalo, že se objevil klient, který řekl: „Moc se mi líbí Váš výrobek / služba. Ale já bych to chtěl trochu jinak!“ A ono „trochu jinak“ Vás postavilo před rozhodnutí: vyhovět klientovi a získat zakázku, i když výsledný produkt nebude už tak úplně „Váš“, nebo odmítnout… Jak se rozhodnout? Pomůže Vaše mise a hodnoty, které vyznáváte a dodržujete. Pokud je máte dobře nastavené, pomáhají Vám dělat správná rozhodnutí. Klientský požadavek se tak může stát dobrou výzvou k ověření Vaší integrity.
Jako příklad uvádí Kalman realitní kancelář, v níž si stanovili desatero, kterým se řídili. „Jedno z pravidel bylo, že nerozhoduje cena, ale pořadí. Někdo si zarezervoval dům a vyřizoval si půjčku. Mezitím se objevil jiný zájemce, připravený zaplatit v hotovosti o sto tisíc víc. Dříve se upřednostnil zájemce s vyšší nabídkou. Nyní přišlo rozhodnutí, že se důsledně bude dodržovat pravidlo pořadí, a to i když se naskytla exkluzivní nabídka a majitel realitky mě prosil, abychom udělali výjimku. Ale řekl jsem ne, vydrž to. A povedlo se. Nakonec to mělo dopad na celý tým, protože všichni viděli, že se drželi vyhlášené zásady, i když to bylo těžké, protože mohlo být o 300 tisíc navíc.“
Pravidla je samozřejmě možné přehodnotit v reakci na měnící se trh, podmínky, rozvoj firmy nebo členů týmu. Integrita je nástroj, nejen morální předpis. Vytváří důvěryhodnost i hrdost v příslušenství k určitým hodnotám, posiluje loajalitu uvnitř týmu.
Jaké je Vaše desatero?
4. Díky integritě víme, kdo jsme, ale také, kdo nejsme a nechceme být. Znamená nejen ano, ale i jasné ne. Pro praxi je nesmírně důležité vědět, kdo není můj klient, koho nechci napodobit, jakou zakázku neberu, za jakých podmínek nepracuji apod. Nejen to vědět, umět to i jasně a otevřeně říci. Snadněji tak např. na webu nadefinujeme, pro koho jsou naše produkty určené. Stránky pak zarezonují jenom s těmi, s nimiž jsme v souladu.
Jaká jsou Vaše jasná ne? Kdo je a kdo není Vaším klientem?
5. Projevem integrity je jasná, otevřená komunikace. Patří sem i to, že včas jdeme a řekneme svým partnerům, kolegům, klientům: Tohle se mi nepovedlo. Otevřenost se dotýká také našich plánů a záměrů. Výše zmiňovaný Warren Buffet je příkladem – zatímco všichni tajili, jaké novinky chystají, on je předem oznámil. Nekupoval si ani příslušné licence, prostě lidem ukázal, co plánuje. Je natolik důvěryhodný a čitelný, že s ním dlouhodobě chtějí lidé obchodovat, protože co řekne, platí. Integrita je tu vlastně forma marketingu.
Krásný příklad otevřenosti vypráví Kalman z vlastní praxe. „Vzpomínám si na svoji první větší zakázku. Na pohovoru se mě ptali: ‚Jak dlouho koučujete?‘ Já jsem odpověděl: ‚Začal jsem před třemi měsíci.‘ A myslel jsem si, že mě pošlou pryč. Majitel se zamyslel a pak řekl: ‚Dobře, já se s vámi budu bavit dál, a když mi bude dávat smysl, co říkáte, vezmu Vás.“ Já se divil, jak je to možné. On mi řekl: ‚Víte, my v podstatě hledáme člověka, který nám řekne pravdu, i když tím něco ztratí. Řekne nám i to, co se nám nebude líbit.‘ Tu zakázku jsem dostal.“
Sdělujete vše jasně, otevřeně, přímo? Jak je to s oznámením toho, co se Vám nezdařilo?
6. Integrita nám dává sebedůvěru. Je to nejjednodušší, i když zdaleka ne lehký recept na sebedůvěru. Abychom řekli, jak se věci skutečně mají (třeba „Dělám to teprve tři měsíce.“), musíme mnohdy sebrat odvahu. A to nás posiluje. Stejně tak, když někomu řekneme „Nevím“.
I k tomu Kalman přidává svůj příběh: „Jednou jsem vyhrál první kolo konkurzu tím, že jsem říkal nevím. Do jedné restaurace hledali kouče. Na pohovoru jsem já jediný z 50 uchazečů říkal nevím. Ptali se, jak bych vyřešil různé situace. Já jsem odpovídal: ‚Nevím, nebyl jsem tam, neviděl jsem to, vymýšlel bych si.‘ To bylo přesně to, co ocenili.“ A dodává k tomu: „Když řeknu pravdu a nezískám zakázku, tak mi to nebude tolik vadit, jako když budu lhát a nezískám ji.“
Nakolik dokážete v důležitých situacích zůstat opravdoví a nakolik taktizujete, abyste dosáhli výsledku?
Co jste se dozvěděli o své integritě? Dokázali jste upřímně odpovědět na otázky? A když některé byly nepříjemné, přijali jste je? Pokud ano, gratulujeme! Právě jste posílili svoji integritu. Přejeme Vám, abyste ji krok za krokem dále upevňovali. Stojí to za to, protože (jak stojí i ve slovníkovém heslu), jde o celistvost, stav průchodnosti, kdy námi proudí energie, inspirace, život. A to není v podnikání k zahození.
Napsala Martina Hodačová
Napsat komentář